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Coaching institutes-have they overpowered our education system?

Whenever I go to my office in the morning, it is amusing and heartening as well to see roads flocked by dozens of youngsters with bags on their backs returning from somewhere I didn't know. I ask my driver- are they returning from school? Is it not the usual time to go there? Why are they returning from there? He replies- नहीं सर! इ बच्वन सब कौचिंग कर के न आ रहा है. मेरा बेटा भी उहे कौचिंग में न पढ़ता है. अबकी बार नौ कलास में गया है. क्या करें स्कूल में त कुछो पढ़ाई होता नहीं है.  इ जीला का इहे न टाॅप का कौचिंग है सर.       (No sir; these boys and girls are returning from coaching. My son also studies in that coaching center which is the number one coaching center in this district. What could be done when in school teachers do not teach.)         I muttered in surprise- Coaching for class 9! ******************************************************* In our times coaching centers or institutes were not many. In fact,if I am to tell the truth there was...

रामचरितमानस महाकवि सूर की दृष्टि में

कहा जाता है कि एक बार बादशाह अकबर ने अपने नवरत्न में से एक रहीम कवि(अब्दुर्रहीम खानखाना) को तुलसीदास के पास तुलसी को अपना मनसबदार बनाने की बादशाह की इच्छा का संदेश लेकर भेजा. जानते हैं तुलसीदासजी ने बादशाह को अपने मित्र रहीम के मार्फत क्या उत्तर भिजवाया? हम चाकर रघुवीर के पटौ लिखो दरबार। तुलसी अब का होहिंगे नर के मनसबदार।।                                            ~Tulsidas. कहने का आशय कि तुलसी तो रघुवीर का चाकर है;जब तुलसी को राम ने हीं अपने दरबार का पट्टा लिख दिया है तो आदमी(अकबर) के दरबार का पट्टा लिखवा कर (मनसब लेकर) तुलसी क्या करेगा? उपरोक्त घटना से पहले भी एक घटना घट चुकी थी. जब तुलसीदास की कीर्ति बहुत फैल चुकी थी तो अकबर ने अपने दरबार में बुलाकर कोई चमत्कार दिखाने को कहा था और तुलसी ने मना कर दिया था.  तुलसीदास ने साफ कह दिया -मैं कोई चमत्कार नहीं जानता.  फलस्वरूप तुलसीदास को बन्दी बना लिया गया.  बाद में जब बादशाह को अपनी भूल का अहसास हुआ तो तुलसी को कारा...

रावण का अंत

 राम रावण युद्ध का एक प्रसंग है-  प्रभु अपने निषंग से एक से एक बाण निकालकर युद्धस्थ-सन्नद्ध रावण की ग्रीवा को लक्ष्य कर सरसंधान करते हैं और क्षणमात्र में रावण का मस्तक धर से विलग हो दूर रणभूमि में जा गिरता है.  परन्तु यह क्या! अगले हीं पल रावण के रूण्ड पर नवीन मुंड का उदय हो जाता है और रावण का राम के प्रति उपहासमय अट्टहास से रणभूमि गूंज उठती है.   यह देख श्रीराम अपने कोदण्ड एक बार पुनः खींच कर रावण पर बाण से प्रहार करते हैं; रावण का न केवल दसों शीश बल्कि बीसो भुजाएं भी प्रभु के बाण से कटकर दूर जा गिरती हैं किन्तु अगले हीं पल उन भुजाओं और सिर का रावण के धर में सृजन हो जाता देख प्रभु हतप्रभ हैं. **************************************************** भगवान प्रहार पर प्रहार किये जा रहे हैं. परिणाम है कि भगवान के बाण से भुजाओं और शीश के काटे जाने से पूरा रणक्षेत्र पटा पड़ा जा रहा है किन्तु तत्क्षण हीं नवीन भुजाओं और नवोदित मस्तक से लैस रावण पूर्ववत चुनौती देता हुआ अट्टहास करते नहीं थकता. युद्ध में समक्ष उपस्थित दुर्वध्य रावण है कि मरता हीं नहीं.      ...

If you stop doing the following---

If you stop reading you gradually lose an opportunity to learn                                                                        *** If you stop writing you gradually lose your capacity to think.                                     *** If you stop helping you gradually lose your capability to do good.                                     *** If you stop moving you gradually lose your ability to manage your health.                                     ***                         ...

यात्रा

जब तक       "हूॅं" से "हैं "           तथा      "हैं" से "है"        की यात्रा पूरी नहीं होगी;इस जीवन में शांति नहीं मिलना.                    ***                           ~R.R.Prabhakar.

तुम और वह ~ वह और तुम.

*************************************************** यदि तुम "स्वयं" के अस्तित्व को स्वीकार कर रहे हो तो "उसके"अस्तित्व को नकारना हठ के सिवा कुछ भी नहीं है.  *************************************************** जैसे "जल" को रखने के लिए "थल" का होना जरूरी है उसी तरह "तुम्हारे" होने के लिए "उसका" होना जरूरी है. ***************************************************  पहले "वह" है तब "तुम" हो- यह तुम्हारी आस्था, विश्वास या श्रद्धा है.  यदि"तुम" हो तो "वह" भी है.- यह तर्क (deduction) है.                   और यदि "तुम" नहीं हो तब भी "वह" है- यह ज्ञान है. ***************************************************   "तुम" वही हो जो "वह"है - यह विशेष ज्ञान अर्थात् विज्ञान है.   "तुम" उसी के हो- यह तुम्हारी भक्ति है.                                 ~R.R.Prabhakar.                           ...

Booking Counter empty~ Platform full with passengers.

This railway station is XYZ. I usually have to come to the platform of this railway station only to board my train for the place where my home happens to be.  Though many of my colleagues, senior or junior, use their own vehicles to reach their destination which is in the average range of 60 kilometers.  But my choice is slightly different from the rest for reasons best known to me. ******************************************************* According to my eye estimate I can say with confidence that whenever a train comes to this railway station the entire platform is filled with at least more than a thousand passengers.  To secure a seat in the train is highly difficult if not impossible. Many times I have completed my journey while standing inside train.           But to my surprise, whenever I have approached the ticket counter I have never found a single person at the ticket booking window. In fact I found the booking clerk sitting idle and waiti...

Four quadrants of the balanced reading habit.

Four quadrants of the balanced reading habit. ******************************************************* It is unsolicited advice to all who are interested in reading books or magazines. Though I know for sure that this habit of an individual is fast declining to become dead in future.  Thanks to computers and the internet in general and social media in particular that has nearly replaced books and magazines. Though I myself have become a prey to these social media temptations. Even AH Wheeler stalls at railway stations now have shelves filled more with snacks, water bottles and cold drinks than books or magazines.  However if one still considers oneself to be a good reader one must refine the habit of reading. Quality of work life (QWL) and quality of life (QoL); both improve by such refinement in our reading habits. ******************************************************* We know that we all have to do something to earn. This is necessary to support our livelihood. For that mat...

परशुराम लक्ष्मण संवाद.

परशुराम-लक्षमण संवाद ******************************************************* गोस्वामी तुलसीदासजी रचित रामचरितमानस में वर्णित महत्वपूर्ण संवादों में परशुराम-लक्ष्मण संवाद अपने आप में अनोखा है. यह बताता है कि क्रोध से कैसे तप और तेज तिरोहित होता है.धनुष भंग के बाद का यह संवाद काफी रोचक है. इसका ठीक- ठीक अनुभव रामचरितमानस के रसिक जो रसिक हैं उन्हें अवश्य होगा.  गोस्वामीजी जैसा वर्णन करने की तो मैं सोच भी नहीं सकता तथापि भगवान के ऐश्वर्य, सामर्थ्य या विभूतियों का वर्णन करने का अपनी-अपनी बुद्धि एवं क्षमता के अनुरूप करने का सभी को समान अधिकार है चाहे वह भक्त हो,अभक्त हो,ज्ञानी हो या कामी. ******************************************************* परशुराम अवतारी पुरुष थे.  ये वही परशुराम थे जिन्होंने एक नहीं बल्कि अनेक बार इस सम्पूर्ण पृथ्वी को क्षत्रियविहीन कर डाला था.  उन्हें भगवान श्रीराम से ठीक पूर्व का अवतार माना जाता है.             मान्यता है कि एक अवतार का जब पृथ्वी पर अवतरण हो जाता है तो उस अवतार के पहले के अवतारी पुरुष का जो पौरुष,तेज,शौर्य ए...

The JNU and the 14 th November.

The JNU and the 14 th November. ******************************************************* I, along with my daughter, was in the JNU campus on the 14th of this month. The reason being my daughter had got a call from this university for pursuing her masters in economics there. Being aware of the fact that 14 th November was the birth anniversary of our first prime minister Jawaharlal Nehru as also the name of this university is after him,I had expected that the university would be busy celebrating this occasion by organizing functions which fortunately I may also happen to witness in course of my visit there for the aforesaid purpose. Heigh ho! There was nothing like this.  To not only my disappointment but utter surprise also, I found not a single function being organized there even for the namesake. Leaving aside the organization of any seminar or symposium, the teachers and students alike who posed themselves as a self-proclaimed repository of all sorts of progressive ideas of liber...

बड़ा कौन?

बड़ा कौन? ******************************************************** बड़ा वही है जो अपने व्यवहार से दूसरे को बड़ा बना दे.      दूसरे शब्दों में; जिसके पास जाकर-बैठकर आप खुद को छोटा महसूस नहीं करते, वही बड़ा है. ******************************************************** एक कहानी अमिताभ बच्चन साहब केबीसी के एक शो के दौरान हौट-सीट पर आये एक प्रतिभागी को सुना रहे थे. शायद आपमें से क‌ई लोग उस शो को देखे भी होंगे.                          कहानी बेशक अच्छी है और यदि कहें तो इसमें जो संदेश निहित है वह वास्तव में व्यक्ति और समाज दोनों में बदलाव लाने में कारगर है.              जो लोग बड़े हैं या खुद को बड़ा समझते हैं उनके लिए तो यह और भी अनुकरणीय है क्योंकि ऐसा करने से वे पहले से ज्यादा बड़े हो जाएंगे. ******************************************************** कहानी ये है कि गणित के अंकों में से अंक नौ ने एक बार पता नहीं क्यों अंक आठ को थप्पड़ मार दिया. अंक आठ ने नौ को पूछा- तूने मुझे थप्...

ठबकि न चालिबा.

ठबकि न चालिबा. *************************************************** पैर पटक—पटक कर मत चलो. शोरगुल मत करो जिंदगी में. ऐसे गुजर जाओ कि किसी को पता न चले. अनुपस्थित रहो. परमात्मा के होने का ढंग यही है.परमात्मा है, चारों तरफ उपस्थित है, लेकिन पता नहीं चलता.उसकी कला क्या है? उसकी कला है-ठबकि न चालिबा.. वह पैर पटक—पटक कर नहीं चलता. आंखों में उंगली डाल—डाल कर तुम्हें दिखाता नहीं कि देखो मुझे. परमात्मा उपस्थित है—अनुपस्थित होकर. है वह मौजूद; किंतु वह दिखाई उनको ही पड़ता है जो खुद भी अनुपस्थित हो जाते हैं, जो खुद भी बिलकुल शून्य हो जाते हैं.बस उनकी ही आंखों में उसकी छवि बन पाती है. ठबकि न चालिबा……. लोग कितने अकड़ कर चल रहे हैं! अकड़े जा रहे हैं; ऐंठे जा रहे हैं.  व्यर्थ ही अकड़े जा रहे हैं. *************************************************** तुमने खयाल किया? रास्ते पर तुम अकेले चलते हो तुम एक ढंग से चलते हो.अगर रास्ता सुनसान पड़ा हो, कोई भी न हो, सुबह तुम घूमने निकले हो, तुम एक ढंग से चलते हो. तुम्हारे चलने में ठबक नहीं होती. लेकिन फिर अचानक दो आदमी रास्ते पर निकल आयें, तुम्हारी चाल बदल जाती है....

Chitragupta Puja.

मसिभाजनसंयुक्तश्चरसि त्वं महितले। लेखन्यांकटिनीहस्ते चित्रगुप्त: नमोस्तुते।। *********************************************** मसि(ink)भाजन (pot),संयुक्त:(with), चरसि त्वं ( you move) महि(earth) तले(on surface) लेखन्यांकटिनीहस्ते (pen in hand) चित्रगुप्त: नमः तु ते (Lord Chitragupta!Salute to Thee.) एक हाथ में मसिभाजन(दवात) तथा दूसरे में कलम धारण किये भूतल पर विचरने वाले भगवान चित्रगुप्त! आपको मेरा नमस्कार.  You move on this earth with inkpot in one hand and pen in the other. My salute to You Lord Chitragupta for your blessings !  *********************************************** The content and intent of this shloka treats everyone wielding pen in hand as a tool of writing,closely related to Lord Chitragupta;if not His direct descendants. Happy Chitragupta Puja. *********************************************** "हम जिनके वंशज हैं। ब्रह्मा जी ने ग्यारह हजार वर्ष तपस्या की तब उनकी सम्पूर्ण काया से उत्पन्न होने के कारण इनके वंशज कायस्थ हुए और ये स्वयं चित्रगुप्त कहलाये। इन्हें दुर्गा...

Peace and Pleasure.

अशांतस्य कुत: सुखम्? (How can one be happy without peace?) ************************************************** When peace is gone pleasure disappears.          (It's a matter of common experience.)         नास्ति बुद्धिरयुक्तस्य न चायुक्तस्य भावना।        न चाभावयतः शान्तिरशान्तस्य कुतः सुखम्।।                                      (Srimad Bhagvad Geeta 2.66) ************************************************** The source of peace is doing thing which is either righteous or incident upon an individual as a matter of duty. **************************************************               The material possessions acquired in exchange of peace quite often turns out to be a source of pain and distress.                             ...

The plight of a common customer in a branch of the SBI.

The plight of a common customer in a branch of the SBI---                   You should also go there and smell the coffee. ******************************************************* You can't have the real taste of the functioning of a system that specifically deals with public utilities unless you try to seek the benefits of its functioning in the capacity of a common man.    Those holding a post of some influence in the system are requested to see to this while assessing system's working or performance through inspections in such post related capacity. It is heartening to see that some ministers in the government have made a point to get a first hand experience of the functioning of the system by making visits to places where the system actually operates at the level that leaves people actually served. Those who will solely rely upon things called feedback or reports-returns will certainly be duped.  I hold that a report-return...

Professor of Practice: An experiment in the right direction.

It's a fact that with the very inception of formal schools, colleges and universities in compliance with the Macaulay system in our country we people have been trained to think that education is only that which is taught in these formal institutions. Our mind in this system was trained in a special way to think that only those are educated who have a degree issued from a formal institution set-up by the State. ******************************************************* The objective of the Macaulay System was nothing beyond the creation of a native educated class designed to support and assist in various ways the ruling class what the Britishers presumed themselves.   The system so devised lay more emphasis on "education" than "learning."  Education or learning gained informally or through self-help didn't have any place in the system that we inherited from the British and decided to nurture it further on the lines prescribed by them.  We have forgotten that Sur...

Our Competence and Providence.

As we grow old we begin to feel that the  surrounding situations either facilitates us to move ahead or they act to militate against the  objective or goal of a person.  We may also note that these situations themselves do not remain static as they themselves keep on moving in a pattern, generally not known to us. It is our competence & providence that act together simultaneously to build a situation which,at a particular time, accelerates or retards the motion on the path of destiny.           As long as one is alive one can't escape this net of destiny;the warp and weft of which is competence & providence. ******************************************************* Our competence is determined by the knowledge we acquire,the skill we develop and the experience we gather. Our education,training and the formal/ informal interaction with the people on/off the work serves as a source of such competence. Though our competence does have a great im...

चंद अल्फाज काबिलियत के मुतल्लिक.

************************************************* आप काबिल रहते हुए भी काबिल दिखाई नहीं देते तो आपसे बड़ा काबिल कोई नहीं है. यदि आप काबिल रहते हुए काबिल दिखाई देते हैं तो आपकी काबिलियत में थोड़ी कमी है. यदि आप काबिल न रहते हुए काबिल दिखाई देते हैं तो आप खुशकिस्मत हैं.                              और यदि  आप काबिल न रहते हुए काबिल दीखने की कोशिश करते हैं तो आप बेवकूफ हैं. ************************************************* नोट- दुनियावी तरक्की हासिल करने के फार्मुले से इसका कोई ताल्लुक होना जरूरी नहीं है.                           ~ राजीव रंजन प्रभाकर.                                    २९.०९.२०२२.

बुजुर्गों के प्रति हमारा व्यवहार

***************************************************** आज अंतरराष्ट्रीय वृद्धजन दिवस (०१.१०.२०२२) है.  बुजुर्ग आज प्रायः "अपनों" से हीं "उपेक्षा" का दंश झेलने को अभिशप्त हैं.   उससे भी अधिक चिंता की बात अब ये हो चली है कि ये "उपेक्षा" अब तेजी से "क्रूरता"में बदल रही है.  ये "अपने" उनके कुछ ऐसे अपने हैं जिन्हें हम बेटा-बहू या बेटी-दामाद कहते हैं जिन्हें बनाने संवारने में उन्होंने क्या कुछ सही-गलत नहीं किया.  इन बुजुर्गों को सम्मान देना तो दूर इनसे सीधे मुंह बात इनका अपना हीं बेटा-बेटी नहीं करता;दूसरा भले ही करे.          क्या अनपढ़ क्या पढ़ा लिखा! इस मामले में सभी एक जैसे पाये जा रहे हैं. बल्कि पढ़ा-लिखा तो सूक्ष्म रूप से अपमानित करने में अनपढ़ से एक कदम आगे निकले दीख रहे हैं.           निश्चित रूप से वे भाग्यशाली हैं जो अपने घर में रहकर अपने बेटे-बहू से या उनके बच्चे से आदर-सम्मान एवं सेवा लाभ प्राप्त करते हैं. वरना अब तो पटना जैसे शहरों में भी क‌ई वृद्धाश्रम खुल गये हैं जहां ऐसे उपेक्षित बुजुर्ग अपना अंतकाल व्यती...

कहिया एबहक हौ अप्पन बाबू!

कहिया एबहक हौ अप्पन बाबू! ****************************************************** तहिया'क एक टा गऽप कहै छी जखन विकास'क रथ मोटरगाड़ी'क रूप में गाम घर में नहिं पहुंचल रहै. तहि गामक एक टोल से फगुआ(होली) के बादे कतेको घर से कमाबैक लेल बहुत गोटे दिल्ली-पंजाब जाय गेल.  सड़क तखन तेहन नहिं जेहन कि आय देखैत छी. गाम घर में तखन सड़क'क नाम पर एकपेरिया रास्ता मात्र दृष्टिगोचर रहैत छलैक जकर दूनू कात मालिक सबहक खेत-पथार होयत छलैक.  वैह एकपेरिया रस्ता'क सहारे बुझू जे घंटा-दू-घंटा चलि के थलवारा टीसन पहुंच के लोकसब परदेस'क बाट पकड़ैत रहय.  चाहे अहां मालिक होउ वा मजूर; गरीब रहू या धनीक; रस्ता दून'क खातिर एकपेरिये छल.      हं आब गामो घर में एकपेरिया रस्ता सब बेस चौड़गर सड़क में बदैल गेल अछि. आ मोटरोगाड़ी सब बहुते रास आब गामे में उपलब्ध छै.             मुदा तखन जीविका केर कठिनता दूर करबाक एकेटा साधन बांचल छल. उ साधन छल जे परदेस जा क किछु उपार्जन भऽ सकैय; बेसी नहिं त कम-से-कम नोन-रोटी चलबा जोकर.           ओना जहां ...