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बड़ा कौन?

बड़ा कौन? ******************************************************** बड़ा वही है जो अपने व्यवहार से दूसरे को बड़ा बना दे.      दूसरे शब्दों में; जिसके पास जाकर-बैठकर आप खुद को छोटा महसूस नहीं करते, वही बड़ा है. ******************************************************** एक कहानी अमिताभ बच्चन साहब केबीसी के एक शो के दौरान हौट-सीट पर आये एक प्रतिभागी को सुना रहे थे. शायद आपमें से क‌ई लोग उस शो को देखे भी होंगे.                          कहानी बेशक अच्छी है और यदि कहें तो इसमें जो संदेश निहित है वह वास्तव में व्यक्ति और समाज दोनों में बदलाव लाने में कारगर है.              जो लोग बड़े हैं या खुद को बड़ा समझते हैं उनके लिए तो यह और भी अनुकरणीय है क्योंकि ऐसा करने से वे पहले से ज्यादा बड़े हो जाएंगे. ******************************************************** कहानी ये है कि गणित के अंकों में से अंक नौ ने एक बार पता नहीं क्यों अंक आठ को थप्पड़ मार दिया. अंक आठ ने नौ को पूछा- तूने मुझे थप्...

ठबकि न चालिबा.

ठबकि न चालिबा. *************************************************** पैर पटक—पटक कर मत चलो. शोरगुल मत करो जिंदगी में. ऐसे गुजर जाओ कि किसी को पता न चले. अनुपस्थित रहो. परमात्मा के होने का ढंग यही है.परमात्मा है, चारों तरफ उपस्थित है, लेकिन पता नहीं चलता.उसकी कला क्या है? उसकी कला है-ठबकि न चालिबा.. वह पैर पटक—पटक कर नहीं चलता. आंखों में उंगली डाल—डाल कर तुम्हें दिखाता नहीं कि देखो मुझे. परमात्मा उपस्थित है—अनुपस्थित होकर. है वह मौजूद; किंतु वह दिखाई उनको ही पड़ता है जो खुद भी अनुपस्थित हो जाते हैं, जो खुद भी बिलकुल शून्य हो जाते हैं.बस उनकी ही आंखों में उसकी छवि बन पाती है. ठबकि न चालिबा……. लोग कितने अकड़ कर चल रहे हैं! अकड़े जा रहे हैं; ऐंठे जा रहे हैं.  व्यर्थ ही अकड़े जा रहे हैं. *************************************************** तुमने खयाल किया? रास्ते पर तुम अकेले चलते हो तुम एक ढंग से चलते हो.अगर रास्ता सुनसान पड़ा हो, कोई भी न हो, सुबह तुम घूमने निकले हो, तुम एक ढंग से चलते हो. तुम्हारे चलने में ठबक नहीं होती. लेकिन फिर अचानक दो आदमी रास्ते पर निकल आयें, तुम्हारी चाल बदल जाती है....

Chitragupta Puja.

मसिभाजनसंयुक्तश्चरसि त्वं महितले। लेखन्यांकटिनीहस्ते चित्रगुप्त: नमोस्तुते।। *********************************************** मसि(ink)भाजन (pot),संयुक्त:(with), चरसि त्वं ( you move) महि(earth) तले(on surface) लेखन्यांकटिनीहस्ते (pen in hand) चित्रगुप्त: नमः तु ते (Lord Chitragupta!Salute to Thee.) एक हाथ में मसिभाजन(दवात) तथा दूसरे में कलम धारण किये भूतल पर विचरने वाले भगवान चित्रगुप्त! आपको मेरा नमस्कार.  You move on this earth with inkpot in one hand and pen in the other. My salute to You Lord Chitragupta for your blessings !  *********************************************** The content and intent of this shloka treats everyone wielding pen in hand as a tool of writing,closely related to Lord Chitragupta;if not His direct descendants. Happy Chitragupta Puja. *********************************************** "हम जिनके वंशज हैं। ब्रह्मा जी ने ग्यारह हजार वर्ष तपस्या की तब उनकी सम्पूर्ण काया से उत्पन्न होने के कारण इनके वंशज कायस्थ हुए और ये स्वयं चित्रगुप्त कहलाये। इन्हें दुर्गा...

Peace and Pleasure.

अशांतस्य कुत: सुखम्? (How can one be happy without peace?) ************************************************** When peace is gone pleasure disappears.          (It's a matter of common experience.)         नास्ति बुद्धिरयुक्तस्य न चायुक्तस्य भावना।        न चाभावयतः शान्तिरशान्तस्य कुतः सुखम्।।                                      (Srimad Bhagvad Geeta 2.66) ************************************************** The source of peace is doing thing which is either righteous or incident upon an individual as a matter of duty. **************************************************               The material possessions acquired in exchange of peace quite often turns out to be a source of pain and distress.                             ...

The plight of a common customer in a branch of the SBI.

The plight of a common customer in a branch of the SBI---                   You should also go there and smell the coffee. ******************************************************* You can't have the real taste of the functioning of a system that specifically deals with public utilities unless you try to seek the benefits of its functioning in the capacity of a common man.    Those holding a post of some influence in the system are requested to see to this while assessing system's working or performance through inspections in such post related capacity. It is heartening to see that some ministers in the government have made a point to get a first hand experience of the functioning of the system by making visits to places where the system actually operates at the level that leaves people actually served. Those who will solely rely upon things called feedback or reports-returns will certainly be duped.  I hold that a report-return...

Professor of Practice: An experiment in the right direction.

It's a fact that with the very inception of formal schools, colleges and universities in compliance with the Macaulay system in our country we people have been trained to think that education is only that which is taught in these formal institutions. Our mind in this system was trained in a special way to think that only those are educated who have a degree issued from a formal institution set-up by the State. ******************************************************* The objective of the Macaulay System was nothing beyond the creation of a native educated class designed to support and assist in various ways the ruling class what the Britishers presumed themselves.   The system so devised lay more emphasis on "education" than "learning."  Education or learning gained informally or through self-help didn't have any place in the system that we inherited from the British and decided to nurture it further on the lines prescribed by them.  We have forgotten that Sur...

Our Competence and Providence.

As we grow old we begin to feel that the  surrounding situations either facilitates us to move ahead or they act to militate against the  objective or goal of a person.  We may also note that these situations themselves do not remain static as they themselves keep on moving in a pattern, generally not known to us. It is our competence & providence that act together simultaneously to build a situation which,at a particular time, accelerates or retards the motion on the path of destiny.           As long as one is alive one can't escape this net of destiny;the warp and weft of which is competence & providence. ******************************************************* Our competence is determined by the knowledge we acquire,the skill we develop and the experience we gather. Our education,training and the formal/ informal interaction with the people on/off the work serves as a source of such competence. Though our competence does have a great im...

चंद अल्फाज काबिलियत के मुतल्लिक.

************************************************* आप काबिल रहते हुए भी काबिल दिखाई नहीं देते तो आपसे बड़ा काबिल कोई नहीं है. यदि आप काबिल रहते हुए काबिल दिखाई देते हैं तो आपकी काबिलियत में थोड़ी कमी है. यदि आप काबिल न रहते हुए काबिल दिखाई देते हैं तो आप खुशकिस्मत हैं.                              और यदि  आप काबिल न रहते हुए काबिल दीखने की कोशिश करते हैं तो आप बेवकूफ हैं. ************************************************* नोट- दुनियावी तरक्की हासिल करने के फार्मुले से इसका कोई ताल्लुक होना जरूरी नहीं है.                           ~ राजीव रंजन प्रभाकर.                                    २९.०९.२०२२.

बुजुर्गों के प्रति हमारा व्यवहार

***************************************************** आज अंतरराष्ट्रीय वृद्धजन दिवस (०१.१०.२०२२) है.  बुजुर्ग आज प्रायः "अपनों" से हीं "उपेक्षा" का दंश झेलने को अभिशप्त हैं.   उससे भी अधिक चिंता की बात अब ये हो चली है कि ये "उपेक्षा" अब तेजी से "क्रूरता"में बदल रही है.  ये "अपने" उनके कुछ ऐसे अपने हैं जिन्हें हम बेटा-बहू या बेटी-दामाद कहते हैं जिन्हें बनाने संवारने में उन्होंने क्या कुछ सही-गलत नहीं किया.  इन बुजुर्गों को सम्मान देना तो दूर इनसे सीधे मुंह बात इनका अपना हीं बेटा-बेटी नहीं करता;दूसरा भले ही करे.          क्या अनपढ़ क्या पढ़ा लिखा! इस मामले में सभी एक जैसे पाये जा रहे हैं. बल्कि पढ़ा-लिखा तो सूक्ष्म रूप से अपमानित करने में अनपढ़ से एक कदम आगे निकले दीख रहे हैं.           निश्चित रूप से वे भाग्यशाली हैं जो अपने घर में रहकर अपने बेटे-बहू से या उनके बच्चे से आदर-सम्मान एवं सेवा लाभ प्राप्त करते हैं. वरना अब तो पटना जैसे शहरों में भी क‌ई वृद्धाश्रम खुल गये हैं जहां ऐसे उपेक्षित बुजुर्ग अपना अंतकाल व्यती...

कहिया एबहक हौ अप्पन बाबू!

कहिया एबहक हौ अप्पन बाबू! ****************************************************** तहिया'क एक टा गऽप कहै छी जखन विकास'क रथ मोटरगाड़ी'क रूप में गाम घर में नहिं पहुंचल रहै. तहि गामक एक टोल से फगुआ(होली) के बादे कतेको घर से कमाबैक लेल बहुत गोटे दिल्ली-पंजाब जाय गेल.  सड़क तखन तेहन नहिं जेहन कि आय देखैत छी. गाम घर में तखन सड़क'क नाम पर एकपेरिया रास्ता मात्र दृष्टिगोचर रहैत छलैक जकर दूनू कात मालिक सबहक खेत-पथार होयत छलैक.  वैह एकपेरिया रस्ता'क सहारे बुझू जे घंटा-दू-घंटा चलि के थलवारा टीसन पहुंच के लोकसब परदेस'क बाट पकड़ैत रहय.  चाहे अहां मालिक होउ वा मजूर; गरीब रहू या धनीक; रस्ता दून'क खातिर एकपेरिये छल.      हं आब गामो घर में एकपेरिया रस्ता सब बेस चौड़गर सड़क में बदैल गेल अछि. आ मोटरोगाड़ी सब बहुते रास आब गामे में उपलब्ध छै.             मुदा तखन जीविका केर कठिनता दूर करबाक एकेटा साधन बांचल छल. उ साधन छल जे परदेस जा क किछु उपार्जन भऽ सकैय; बेसी नहिं त कम-से-कम नोन-रोटी चलबा जोकर.           ओना जहां ...

Moonlighting (🌙) dealt in brief.

I already knew the meaning of the word "moonlight" which I suppose everyone knows. But knowing the meaning of this word can't help one to know the meaning of the term "moonlighting". In fact had the news of sacking 300 odd IT professionals of Wipro not come in the media on grounds of being caught working stealthily for other companies also I would not have known the meaning of the term "moonlighting". Now only I came to know what "moonlighting"refers to. It is doing a side job without informing your employer.  Definitely I was unaware of the term but not the practice which is referred to by the term.      The IT world which brought the paradigm shift after liberalisation,globalisation, privatisation(LGP) has given rise to many work opportunities and issues as well. Moonlighting as an issue is one among them. ****************************************************** The question is why doing a side job while being on the payroll of the primary em...

Who is a powerful person?

****************************************************** Here I don't intend to go into the "bases of power and their types" as is generally discussed in any book on the subject. Power is a capacity which one, in a pre-structured system, acquires or inherits.  It makes its presence felt easily if it is there. It can change the status quo the way it likes. It has the potential to create a difference. I have seen many powerful ones of the past as well as of the present. ******************************************************                      With the passage of time I have found that in the eye of common people,a powerful person is none but one who enjoys privilege under the pretext that it is critical to the performance of duty effectively; can mould the system in his personal favour; has potential to cause harm subtly or substantially in the name of exercise of power to those refusing to fall in line drawn by the powerful. ***...

Lord Sri Ram- The Provider as well as The Restorer.

Suppose your cell phone is snatched away by a street urchin or you are travelling in a train and your purse is stolen or your ear wear is lost in a crowded market or you forgot one of your luggage while catching a bus or train or getting into a metro in haste.  In the same way if an incident of theft occurs in a house, are the precious articles so stolen recovered?  If yes, how much and after what strenuous efforts,if any? Anybody can guess.  Less said the better.  Instances could be numerous like these examples. What happens then?                                   At most you lodge an FIR whose outcome is mostly inconsequential in so far as recovery of your lost belongings is concerned.                                 In the least,you definitely become disappointed and frustrated. Such incidents do ...

अंगद-रावण संवाद.

अंगद-रावण संवाद गोस्वामी तुलसीदासजी रचित विश्वप्रसिद्ध ग्रंथ "रामचरितमानस" का एक महत्वपूर्ण अंश है.                    तुलसीदासजी ने इस प्रकरण को काफी बखानकर वर्णन किया है. उसी को मैंने भी कतिपय गद्य में वर्णन करने का प्रयत्न किया है.     गद्य हो या पद्य; दोनों का एक दूसरे में हू-ब-हू अनुवाद ऐसे उपक्रम को प्राणहीन बना देता है. इसलिए संवाद को सरस बनाने की खातिर अपनेतया मैंने कतिपय महत्वहीन हेरफेर कर दिया है; लेकिन बहुत नहीं. तथ्य मूल में वही है. हां!बाल्मीकि रामायण में यह संवाद उस तरह बिल्कुल नहीं है; न हीं वैसा रोचक हीं जैसा रामचरितमानस में.  **************************************************** गोस्वामीजी द्वारा रचित इस अंगद का रावण से संवाद को गद्याकार करने का उद्देश्य कुछ विशेष नहीं बल्कि इसी बहाने कुछ आनंद मिले;बस यही है. जिस प्रकार लक्ष्मण ने परशुराम को क्रोध दिला-दिला कर उन्हें जर्जर कर दिया कुछ इसी तरह अंगद ने रावण को न केवल अपने वाकचातुर्य से परास्त कर दिया बल्कि उससे क‌ई गुना उसे लज्जित भी कर दिया.    सच ...

डैमेज कंट्रोल.

डैमेज कंट्रोल. ****************************************************** बीडीओ साहेब का सरकारी आवास. (बीडीओ साहेब ब्लाक में अपने इस सरकारी आवास में अकेले रहते हैं; परिवार पटना में रहता है. उन्होंने ब्लॉक के हीं किसी गांव के एक बीस-एक्कीस वर्ष के युवक जिसका नाम बिनोद है,को अपने साथ रखा है. बिनोद उनका घरेलू स्टाफ के तौर पर काम करता है तथा बीडीओ साहेब के क्वार्टर के आउटहाउस में हीं रहता है.) ****************************************************** बीडीओ साहेब के आवास पर एक काले रंग की एसयूवी एकाएक आ कर रूक जाती है. गाड़ी के आगे वाले प्लेट पर बड़े अक्षरों में "विधायक" लिखा हुआ था.विधायक जी की गाड़ी में उनके साथ एक-दो लोग और थे. गेट पर गाड़ी रूकते हीं बिनोद अपने बनियान के ऊपर कमीज डाल उसका बटन लगाते-लगाते हीं दौड़ पड़ता है. ****************************************************** तब तक विधायक जी गाड़ी से उतर चुके थे. वे इधर-उधर बस यूं ही खड़े-खड़े गरदन घुमा-घुमाकर चारों ओर मुआयना करने लगे. हांलांकि बाद में उन्हें महसूस हुआ कि बेकारे गाड़ी पर से उतरे; बिनोद तो आइये रहा था. सोचने लगे उतरना...

अर्थ विज्ञान.

******************************************************** यदि आपने इस रूचि से कि प्रस्तुत लेखन धनप्राप्ति विषयक है तो इसे आगे पढ़ना छोड़ भी सकते हैं.  इसका कारण यह है कि प्रस्तुत आलेख धनविषयक न होकर शब्दार्थ विषयक है. निम्न पंक्तियों में उन पहलुओं पर विचार किया गया है जिसमें कोई शब्द अपना अर्थ किस प्रकार ग्रहण करता है या कहिए कि वे कौन से साधन है जो किसी शब्द का अर्थ उस रूप में प्रकाशित करता है जो किसी लेखक या वक्ता का अभीष्ट है.  इन पहलुओं की चर्चा मोटे तौर पर भाषा-विज्ञान के अंतर्गत की जाती है. अर्थ विज्ञान भाषा विज्ञान का हीं एक अवयव है. ********************************************************  अब यहीं लीजिए.  "अर्थ" शब्द का अर्थ "धन" भी है और "आशय" या कहिए "मतलब" भी अब यह शब्द कब कौन अर्थ ग्रहण करेगा यह संदर्भ (context) पर निर्भर है.  अतः यह स्पष्ट हुआ कि शब्द के अर्थ को प्रकाशित करने में संदर्भ एक महत्वपूर्ण साधन है. इसी तरह के अन्य साधनों की चर्चा प्रस्तुत लेख का अभीष्ट है.  ********************************************************  कोई शब्द ...