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The Sankhyayoga in the Gita.

1. In the previous chapter we saw that seeing his friends and relatives having gathered in Kurukshetra to fight left Arjun bewildered and in a state of deep agony. His heart was filled with disappointment. The ruthless war now appeared to Arjun useless. He felt that fighting with his kith and kin for the sake of kingdom will, by no means make him happy. War to him now appeared to be a futile engagement. Despite being a Kshatriya he found begging a better option than killing his near and dear ones in war. Arjun now, at the spur of that critical moment when war was just to begin on the ground, chose to retreat and shun killing his siblings, elders, friend and relatives that the battle field of Kurukshetra happened to be composed of. Therefore, he began to seek refuge in devising reasons for the same. He told Lord that he would simply not fight as he didn't see any good in this sort of carnage in the name of kingdom. Arjun further argued what glory or satisfaction would accrue to him...

Defecating In Open: One May Be Killed Even.

Yes, it is true if one happens to be a dalit living in the  Bhavkhedi village of Shivpuri district in Madhya Pradesh. Their children run the risk of being thrashed to death if they go in open to relieve themselves. It is nothing short of a hubris that ensues automatically when those belonging to the majority caste in the village exercise direct or indirect control over the other villagemen condemned to live in social and economic deprivation imposed by tradition. The cause of such control emanates from helplessness of the poor who are, generally speaking,dalits. This is what appears to be the case of Bablu Valmik- Mehtar by caste in the community of Dalit earning livelihood by serving the powerful through agriculture labour and the like. If the news item published dated 26.09.2019. in an English daily 'The Hindu' is to be believed in full (it is a common perception that this daily twists the news to fulfil the gap of intellectuality of the political hue it subtly represent...

धुंधुकारी और गोकर्ण की कथा

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यह कथा श्रीमद्भागवत के माहात्म्यदर्शन का अंश है। आत्मदेव नामक एक ब्राह्मण थे।उन्हें किसी चीज की कोई कमी नहीं थी। कमी थी तो बस यह कि उन्हें कोई पुत्र नहीं था। संतानहीनता ब्राह्मणदेवता को परेशान किये रहती। चित्त भी इस कारण सदैव व्यथित रहता। व्यथा का एक दूसरा कारण भी था। जितना आत्मदेव को संतान नहीं रहने का दुःख था उसका अल्पांश भी उसकी पत्नी को नहीं था। आत्मदेव की पत्नी का नाम धुंधुली था। वह हल्के स्वभाव की स्त्री थी। उसका मन अच्छी अच्छी वस्तुओं के संग्रह, वृथालाप और सुस्वादु भोजन के प्रति हीं प्रायः आकर्षित रहता। किसी बात की गम्भीरता से उसका कोई विशेष लेना देना नहीं रहता था। कहने का तात्पर्य यह कि धुंधुली मूर्ख नहीं तो मूर्खता के अधिकांश लक्षण उसमें विद्यमान अवश्य थे। एक दिन आत्मदेव कहीं जा रहे थे। मार्ग में उन्हें एक सन्यासी मिला। सन्यासी का तेज देखते ही बनता था। मुखमंडल बालपतंग के समान अरूणाभ, सम्पूर्ण शरीर तपे हुए स्वर्ण की कांति लिये। इस साक्षात तपोमूर्ति से प्रभावित होकर आत्मदेव ने उनके चरण स्पर्श कर अपने मन की बात उस सन्यासी से कह हीं दी। सन्यासी ने ध्यान लगाकर देखा। वे समझ ग...

मन्दी के बीच कार्पोरेट मुस्कान

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सभी लोग कह रहे थे हमारी अर्थव्यवस्था मन्दी के चपेट में आ गयी है। अर्थशास्त्री कहने लगे बड़ा गजब हो गया। ग्रोथ रेट पांच प्रतिशत के न्यूनतम स्तर पर पहुंच गया। जल्द अगर कुछ नहीं किया गया तो इकोनॉमी का रसातल में जाना तय है। क्या कहे? बैंक मर्जर! इ सब से कुछ नहीं होनेवाला है। इमिडियेट रिलिफ चाहिए इमिडियेट! लोंग टर्म मेजर अपना  बाद में करते रहिएगा। यहां कम्पनियां सकते में है। नयी नौकरी की बात छोड़ दीजिए यहां जो नौकरी बची है वह भी जा रही हैं। फलां कम्पनी ने अपने दस हजार कर्मचारियों की छंटनी कर दी तो ओटोमोबाइल सेक्टर बिक्री नहीं होने का रोना रो रहे हैं।कार की बिक्री को मानो अर्थव्यवस्था के हेल्दी या अनहेल्दी होने का पैमाना मान लिया गया। ओटो मोबाइल कम्पनियां तो उत्पादनशून्य दिवस मनाने में लग गयी। एक उद्योगपति ने यहां तक कह डाला कि पचपन साल में उन्होंने ऐसी स्थिति नहीं देखी।बताइए साहब इ सब्सिडी सब में जो पैसा सरकार खरच करती है उससे इकनॉमी को क्या फायदा, यही पैसा सरकार इन्डस्ट्री में लगाये तो अर्थव्यवस्था में चार चांद लग जाये। इकनॉमी कब की हमारी 5 ट्रिलियन डॉलर हो गई रहती। आम जनता को छूट ...

Level 5 Leadership: Concept and Clarifications

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 I do not turn on TV for months as a matter of habit.I turn it on when I hear of some news commanding attention of the entire nation or those of my interests which are not many.But the news related to Chandrayaan depicting heroic deed of ISRO headed by Mr.K. Shivan prompted me to see on TV the stupendous feat of our scientists adding glory to the pride of the Nation. I saw on TV the ISRO head K. Sivan. Though being head of the prestigious institution that ISRO is Mr. Sivan appeared to be a self-effacing, quiet, reserve person but with indomitable will and focused professional commitment. After that we were made to know through media about his rural and humble background and the hardship that he braved to overcome with his burning desire to tread the path of success. While watching K. Sivan on TV I was reminded of a Leadership style what Jim Collins termed Level 5 Leadership. The leader is simply a basic requirement for an organization to survive as such let alone run, grow ...

The current social standing of a teacher in our society.

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Today is Teacher's Day. In our country 5th  September, the date of birth of Dr. Radhakrishnan, is celebrated as such in his fond memory. Dr. Radhakrishnan, throughout his life considered himself primarily a teacher notwithstanding he became president of India. His fathomless depth in the field of philosophical studies earned him reputation worldwide. Several books of immense importance in the field of Indian philosophy is due to him. The entire intellectual community is deeply indebted to his critical thinking and genius exposition of the finer aspects of Indian philosophy and hindu view of life. It enabled the outer world to shed misgivings or misconceptions related the Indian philosophy which is inextricably in the metaphysics. This important day offers opportunity to discuss teachers' plight that very few appears to appreciate. For most of us teachers of present day are less than competent who shirk duty given an opportunity. The social standing of a teacher in the soci...

A Question to Myself.

I have some questions to myself. I am writing this in anticipation of being helped by those who consider themselves to be mature. A couple of days ago an incident took place in the history of judiciary which will not only impact but haunt this august institution for years to come. A Judge of the Hon'ble Patna High Court happened to feel so perturbed at the state of affairs within the judiciary that he  caused an order passed whereby blatant corruption and its veiled protection under the garb of discretionary power of the court in granting bail was exposedly discussed threadbare. In course of passing the said order the learned judge took an opportunity to describe in details inter alia -- how things have nosedived to such a level that Judges are frequently found buttering the Chief Justice to gain the favour of the latter. ---how all of sudden as many as seven judges drawn from the same batch of the same law college were appointed in the High Court. Was it a sheer coincidence or ...

सर्वधर्मान्परित्यज्य.

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उपर्युक्त शीषर्क श्रीमद्भगवद्गीता के अंतिम अध्याय का ६६वां श्लोकांश है जो पूर्ण में निम्नवत है - सर्वधर्मान्परित्यज्य मामेकं शरणं व्रज। अहं त्वा सर्वपापेभ्यो मोक्षयिष्यामि मा शुचः।। प्रायः उपरोक्त श्लोक की विवेचना सत्संग में जहां भगवान् और भक्त के सम्बंध में चर्चा हो रही होती है, की जाती है। भगवान् युद्धभूमि में भी मोह और विषाद से दग्ध अर्जुन को सब कुछ बता चुके थे।वे आत्मा की अमरता, शरीर की नश्वरता, कर्मबंधन से छुटकारा हेतु कर्तव्यकर्म की अनिवार्यता, ज्ञान, कर्म, भक्ति, त्याग तथा सन्यासादि विषयक तत्वों पर व्यापक रूप से प्रकाश डाल चुके थे। यहां तक कि अपनी विभूतियों के विषय में भी सोदाहरण बताने के तदनन्तर अपना विराट रूप सहित चतुर्भुज रूप से भी अर्जुन को दर्शन करा चुके थे भगवान्। अनेक प्रकार से समझाने पर भी अंत में सारांशरूपेण उन्होंने अर्जुन से यही कहा कि तुम सभी आश्रय को छोड़ एकमात्र मेरी शरण में आ जाओ, मैं तुम्हें सभी पापों से मुक्त कर दूंगा। कहीं भटकने की आवश्यकता नहीं है। न हीं क्या कर्म है, क्या अकर्म है क्या विकर्म है इत्यादि जो तत्वज्ञ तक को मोहित करनेवाले हैं, पर जरूरत से...

What does (should) Self Actualization mean?

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The term is rather subject to multiple interpretations. They depend upon personal reflections of each individuals as to what, according to her/him, the life stands to mean. Also the way one leads one's life plays a crucial part to enable one to understand what life is. That means meaning and purpose of life keeps on changing with the changing experience of (or about) reality. And what is reality? It is existence of 'That' which cannot be bracketed by your individual or collective power, wisdom, reason and intellect no matter how genius you perceive yourself to be. Anyway without being more philosophical or wasting time in precisely defining the undefinable that the term Self Actualization happens to be, it is useful to return to the point that points towards recognising a person seeking self actualization. * A person seeking self actualization ought to be desireless nevertheless not actionless. He seeks to explore the meaning and purpose of his life through constan...

ये साधनधाम शरीर.

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मेरे हाथ में लेखनी है। इसकी क्या उपयोगिता है? यही न कि ये हमारे लिखने के काम आती है? मोबाइल है, इसका उपयोग हम एक दूसरे से बातचीत या ऐसी हीं और कई सुविधाएं जो यह प्रदान करती है, के वास्ते करते हैं। विचारने पर सहज ही यह समझ में आ जाता है कि निर्जीव कलम या मोबाइल की अपने आप में कोई सत्ता नहीं है, जब तक इससे लिखा न जाय, इसकी सहायता से बोला न जाय, इसका क्या उपयोग! थोड़ी देर के लिए अगर मान लिया जाय तो सत्ता है उस कलम से लिखनेवाले की, उस मोबाइल की सहायता से बोलनेवाले की जो इस कलम को या मोबाइल को श्रेय दिलाती है जब हम सुनते हैं कि फलां तो कलम के सिपाही हैं या वे तो ठहरे कलम के जादूगर! अस्तु। यह भी कि यह कलम या मोबाइल मेरे पास हमेशा नहीं रहेगी, इसलिये जब तक यह हमारे स्वत्व या अधिकार में है हम इसका उत्तम उपयोग करें यही प्रायः हमारा उद्देश्य होता है। जहां इनका सदुपयोग हमें समाज में सफलता या प्रतिष्ठा दिलाता है वहीं इनका दुरुपयोग या असावधानीपूर्वक किया गया उपयोग हमें लोकनिंदा या कभी कभी दंड का भी पात्र बना देता है। उसी तरह हमें यह भी सोचना होगा कि इस शरीर की क्या उपयोगिता है? क्या यह भगवान् ...

मानवजीवन में त्याग का महत्व

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वैसे तो इस संसार में मनुष्य का भोगों के प्रति आकर्षण स्वाभाविक मालूम पड़ता है, पर विचारने पर दृष्टिगत होता है कि त्याग हीं वह तत्व है जिसे महत्व देने पर मनुष्य का जीवन वास्तविक रूप से सुखमय, कल्याणमय और आनंदमय हो पाता है। इसे अनुभव का विषय कहने में कोई आपत्ति नहीं होना चाहिये कि जैसे-जैसे व्यक्ति भोगपरायण होता जाता है उसकी प्रवृत्ति संग्रह और परिग्रह की होती चली जाती है। संग्रह-परिग्रह का भाव क्रिया का वह वेग है जिसका परिमाण, तीव्रता और दिशा हम इस प्रकार तय करते हैं कि संग्रहित वस्तु और सेवा का उपभोग सदा पीढ़ी दर पीढ़ी सिर्फ हम और हमारा परिवार हीं करे तथा दूसरे को इसके उपयोग तक से भी वंचित रखा जाय। व्यक्ति अपने हीं विवेक का निरादर करना आरंभ कर देता है। अपने विवेक की उपेक्षापूर्ण निरादर करता हुआ संग्रह-परिग्रह के वशीभूत किसी व्यक्ति के कार्यकलाप को दूर से देखना प्रायः एक ज्ञानवर्धक अनुभव हो सकता है। हम देखते हैं कि जैसे हीं उसके संग्रह-परिग्रह के मार्ग में कोई बाधा उपस्थित होता है, उसे समाप्त करने के लिए वह किसी भी सीमा तक स्वयं को ले जाता है। परिणामतः ऐसे लोलचित्त व्यक्ति को अंततः...

Liquidating the very Statehood by Legal Engineering.

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The title of this writing may sound bizarre but it holds true. Article 370 has not been done away with in toto but it stands liquidated for all the purpose of giving special status to the state of Jammu and Kashmir which, within a day or two from now, will remain no more a State but a region comprising two union territories, namely Union Territory of Ladakh and Union Territory of Jammu and Kashmir. Courtesy gazette notification dated 05.08.2019 containing presidential order and the Jammu and Kashmir Reorganization Bill passed in the Rajya Sabha today. It serves as master class example of legal engineering employed towards achieving the objective without obliterating article 370 from the Constitution of India. Article 370 will remain without identity it had or the force it commanded a short while ago towards making the State of J&K a Special one vis a vis other states. The sub-clause (1) of 370 has been invoked to divest the State of the special status. This happened throug...

Talaq-e-biddat:The brouhaha is over.

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The Muslim women(Protection of Rights on Marriage) Bill, 2019 has become an Act after it being passed by Parliament and given presidential assent. Now the  muslim husbands can no longer invoke this practice of talaq-e-biddat to become free from marriage and marriage related obligations. The Act makes the practice of talaq-e-biddat not only void and illegal but a penal offence also. The said Act is a bold step forward by the government which truly appreciated the plight of married muslim women. The muslim women have remained a discriminated lot in ways more than one.  The Act provided them to breath in open. With this enactment there remains no need among the married muslim women to labor under the constant fear of being subjected to this form of divorce what the muslim husbands thought it to be their privilege that can be exercised as and when they feel so. I don't know whether or not the muslim jurisprudence or personal law deprecates this sort of unilateral, arbitrar...

Tweaking the RTI Act through Amendment.

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In the year 2005 the Right to Information Act was enacted as well as enforced. This enactment enabled the general public to demand by right from public authorities  the information available with them.If the information saught is held by or is under the control of the public authority and such information as saught is otherwise not exempted from it being furnished, the Act makes the Public Information Officer responsible for supplying such information within 30  days from the date of filing application for the purpose. If the applicant is not provided with the information saught or the information furnished is not to his satisfaction the matter may be raised by way of appeal before the first appellate authority. There is provision of second appeal also under the Act. The Central Information Commissioner(CIC), depending upon the nature of information saught, acts as the Second Appellate Authority. The term of office and conditions of service of the Central Information Comm...

रामचरितमानस में मानसरोग की व्याख्या

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रामचरितमानस की रचना कर गोस्वामीजी ने पीड़ित मानवता का महान उपकार किया है। इस ग्रंथरत्न के उत्तरकांड में वर्णित काकभुशुण्डि-गरूड़ संवाद के रुप में मानसरोग की व्याख्या जो गोस्वामीजी द्वारा किया गया है उसी को समझ कर चिंतन करने के उद्देश्य से इसे संक्षेप में वर्णन करना प्रस्तुत लेखन का अभीष्ट है। अगर इस मानसरोग को तत्वतः समझ लिया जाय तो भोगाकर्षण के ज्वर से पीड़ित-कम्पित व्यक्ति की भोगपरायणता नाश तक को प्राप्त हो सकता है, इसमें संदेह नहीं है। इस महान लाभकारी संवाद में मानसरोग की व्याख्या का विशेष स्थान और महत्व है, खासकर उनके लिए जो इसे समझकर तदनुसार रोगमुक्त होना चाहते हों। शरीर के तीन विभाग माने गये हैं - स्थूल, सूक्ष्म और कारण शरीर। किन्तु यदि रोग के संदर्भ में कहा जाय तो इसका अधिष्ठान स्थूल और सूक्ष्म शरीर हीं है। स्थूल शरीर के रोग बहुत हीं आसानी से दिख जाते हैं, समझ में भी आ जाते हैं लेकिन सूक्ष्म शरीर की व्याधि दीखती नहीं है, सहसा उसे पहचान कर उसका विभाग करना गोस्वामीजी के हीं वश की बात थी जिन्होंने मन के अंदर निवास करनेवाले इन रोगों की तुलना स्थूल शरीर में होने वाले रोगों से क...

भावावेश और हमारे संकल्प

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" मैं आज से सिगरेट नहीं पियुंगा, पान नहीं खाऊंगा, अमुक को आज के बाद फोन नहीं करूंगा, मद्यपान नहीं करूंगा, मैं आज के बाद वहां कभी नहीं जाऊंगा, आज के बाद उससे बात नहीं करूंगा, मैं आज से मीठा नहीं खाऊंगा" इत्यादि। इस तरह के संकल्प या निर्णय यदि हम आवेश में आकर लेते हैं तो प्रायः यही देखा गया है कि हम उस निर्णयपर कायम नहीं रह पाते हैं और जल्दी ही उस निर्णय की उपेक्षा कर वही कार्य कर बैठते हैं जिसके नहीं करने सम्बंधी संकल्प हमने कुछ दिन पहले लिया था। हम सभी को इसका अनुभव है कि किस तरह शीघ्र हीं हमारी परिस्थिति या चित्त की दुर्बलता हमें हमारे ऐसे निर्णय को विफल कर देती है। जानते हैं इसका कारण क्या है? मुझ जैसे सीमित बुद्धि वाले की दृष्टि में इसका साधारण सा कारण हमारे भीतर का अहंकार है जो अनुकूल परिस्थिति पाकर हमें ऐसे निर्णय लेने को प्रेरित करता है। ये निर्णय वास्तव में कोई निर्णय न होकर हमारा मनोवेग मात्र है जो उद्वेग के रूप में बाहर निकलता है जिसे हम दम्भ से अपना "निर्णय" या "संकल्प" कहते हैं। लेकिन यदि यही निर्णय स्वस्थ चित्त होकर लिये जायें तो ये दीर्घक...

एकादशी-व्रत की लोकमान्यता

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अभ्यंतर शौच के लिए यह आवश्यक है कि समय समय हम अपने चित्त की मलिनता, चंचलता को दूर करें।ठीक उसी प्रकार जैसे हम रसोई में प्रयुक्त पात्रों को हम बाहर से तो साफ करते हीं हैं, भीतर से भी उसकी सफाई मनोयोग से करना आवश्यक हो जाता है ताकि बर्तन के भीतर भी गंदगी न रहे।अनुभव यही कहता है कि बर्तन की अंदरूनी सफाई का महत्व अधिक है। बाहर साफ रहते हुए यदि बर्तन की भीतरी गंदगी बरकरार रहे तो ऐसी सफाई का कोई महत्व उपयोग की दृष्टि से नहीं रह जाता। हां, बर्तन की ऐसे बाहरी सफाई से दूसरे को कुछ देर के लिए भ्रमित या आकर्षित जरूर किया जा सकता है किन्तु इसका परिणाम अंततः उपहास हीं है। देखा जाय तो हमारा शरीर भी तो एक बर्तन ही है। हमारा क्रोध, अहंकार, तृष्णा, ईर्ष्या, द्वेष, अमर्ष, घृणा, भोगाकर्षण-भोगासक्ति के वशीभूत अनिष्ट चिंतन भीतरी गंदगी के रुप में हमारे शरीररुपी वर्तन में व्याप्त है। इसी भीतरी गंदगी की सफाई को शास्त्र में अभ्यंतर शौच कहा गया है। अभ्यंतर शौच के साधन के रूप में व्रत एवं उपवास की उपयोगिता निर्विवाद है। सनातन हिन्दू धर्म में व्रत एवं उपवास का बड़ा हीं महत्व है। ये दोनों साधनों का आश्रय आत्म...

Budget 2019-20;No, it's Bahi-Khata

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To many the Budget is development oriented while for others it is directionless. Some call it Policy Document or Vision Statement whereas others say it is disappointing. Call it what you will, the fact is that it is simply an Annual Financial Statement of the Government. People of the country happen to know through this the priorities of the government. It provides clue with respect to the matter, issue and items the government intends to solve or strengthen by taking recourse to financial allocation. It goes without saying that money is the primary requirement for both sustenance or change. This budget has belied expectations of sections like middle and service class people, students, professionals to mention a few. The Finance Minister should have also shown concern for such people who also voted this government to power. 5 trillion economy roadmap, clichés like nari to narayan, annadata to urjadata, Rs. 70000 capital infusion, 1.5 lakh additional tax deduction on interest for...