Posts

साधन चतुष्टय

जैसा कि नाम से ही स्पष्ट है, उपरोक्त का आशय चार साधनों के समूह से है. ये कौन से साधन हैं जो मनुष्य को बन्धन से मुक्त करते हैं-इसे आचार्य शंकर ने स्वरचित ग्रंथ 'विवेक-चूड़ामणि' मे...

What should education mean to us?

We take recourse to policy making to address our needs that always keep on changing. I feel those behind the new education policy must have felt some thing amiss in the present education system. The flaws as perceived by them apropos of the existing policy might have prompted them to go for a new one. Truly speaking, I don't know for certain what exactly are these flaws as perceived by them and in what way the new one seeks to eliminate or rectify them to say the least. Nevertheless I should have reason to believe that since any policy is formulated by the best minds employed by government in power, the new education policy should fulfill the need and expectations of the people of India in general and stakeholders in particulars. Be what it may, but I cannot desist myself from saying that 1.the basic purpose of education is character building in ways more than one.           "सा विद्या ...

आत्मज्ञान का पंख-एक रूपक

*आत्मज्ञान का पंख* मनुष्य को एक पंख उग आया - विज्ञान का पंख. उसने जोर लगाया और आकाश में उड़ गया. उसके आश्चर्य की सीमा न रही. सभी के पंख हो जाने से सभी को स्वयं के  महामानव-महाशक्ति ...

Remembering Lord Vishnu.

The effect of simply remembering with devotion the Name of the Lord of lords God Sri Hari Vishnu is miraculous for those who believe in Him with unflinching faith and devotion. Just remember Him with faith and devotion to depend solely on Him in all the worldly pursuit enjoined by action called duty; It has liberating effect from the endless coil created out of ceaseless series of birth-death-rebirth and so on.                         On the ground level; it enables one to pass through the chain of adversities thrust upon by way of प्रारब्ध with no loss of mental peace.                           And Mental Peace! I hold; it is the most precious possession of one's life. It is "not negotiable" for ...

Happiness Explored

नास्ति  विद्यासमं चक्षुर्नास्ति सत्यसमं तप:। नास्ति रागसमं दु:खं नास्ति त्यागसमं सुखम्।।                                            (नारदगीता१/५) विद्या के समान कोई ने...

देवर्षि नारद का अभिमान भंग

देवर्षि नारदजी भगवान के अन्यतम भक्त थे किन्तु उन्हें भी भगवान की माया ने प्रताड़ित नहीं किया हो;ऐसा नहीं है. हालांकि इसके साथ ही यह भी सत्य है कि सच्चे भक्त को मोहाभिमान से बचाना भी भगवान् का हीं जिम्मा है.यह उनका प्रथम कर्त्तव्य है. हम सभी जानते हैं कि कैसे एक बार मुनि को यह अभिमान हो चला कि वे कामविजयी हो गये हैं और अभिमानवश इसकी चर्चा उन्होंने कैलाश जाकर भगवान शंकर से की थी. कामारि भगवान् शंकर ने तब मुनि को यह नेक सलाह जरूर दिया कि- 'मुनिवर! अपने इस कामविजयविषयक प्रसंग की चर्चा भूल से भी करूणा-वरूणालय परमकौतुकी श्रीहरि से नहीं कीजियेगा;वे पूछे तब भी नहीं.'                                          किन्तु देवर्षि के अभिमान का परिमाण इतना हो गया था कि नारद स्वयं को संयत नहीं कर पाये.सलाह के विपरीत उन्होंने अपने कामविजयगाथा का बखान जाकर विश्वपालक भगवान विष्णु से कर हीं दिया.नारदजी का ...

जीवात्मा और परमात्मा में क्या भेद है?

सबसे पहले तो क्षमा याचना कि इस विषय पर कुछ भी बोलने-लिखने में मैं स्वयं को सर्वथा अनधिकारी मानता हूं.कारण भी प्राय: स्पष्ट हीं है;चंद धार्मिक पुस्तक पढ़ कर एवं उसी का आश्रय ल...

आचार्य श्रीशंकर विरचित प्रश्नोत्तररत्नमालिका से व्यावहारिक बोध करानेवाली सूक्तियां.

आदिशंकराचार्य को कौन नहीं जानता! वे जीवनमुक्त सन्यासी थे.ज्ञान के माध्यम से अपने विवेक को जागृत कर मोक्ष की चाहना रखनेवालों के लिए जहां एक ओर उन्होंने गीताभाष्य,विवेकचू...

बनावटी हितैषी से बचें

प्रिय आलोक, सबसे पहले मैं आपको ये बताना चाहता हूं कि आपके प्रश्न मुझे कहीं से बोझिल नहीं करते; बल्कि ऐसे प्रश्नों के उत्तर की खोज करना व्यक्ति के life skill को और विकसित हीं करता है. स...

Me, My and Mine.

A little reflection would make it amply clear that this world would not have existed had there been no feeling of ' me','my' and 'mine' amongst us.  For this world to exist and enable us to lead the life of a गृहस्थ     (literally meaning an individual whose abode is 'house' i.e one engaged in household affairs)we just cannot do away with these feelings. We must appreciate that when we refer to the word 'house' it further gives rise to the consideration 'whose'?  It must be someone's; either mine  or yours or somebody else's. This explains the inevitablity of existence of subtle feelings of possession that drives an individual to keep going in this world. Otherwise you have to be an ascetic. But renouncing the world is not that simple. It is even being bound to the worldly bonds in a new way;I suppose. So denouncing the world by being escapist or deceptively ascetic is to be shunned. The existence of this feeling in so...