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Mahashivratri

O Lord Shiva! I,too, like many need your blessings but unlike many don't have the character or quality worthy of attracting your attention. But see my selfishness that when all are rivelling, celebrating and enjoying in full on your marriage ceremony taking place today with mother Annapurna Parvati, I am busy seeking something from you in the form of your Unceasing Blessings. Also;since Your Lordship is known for  becoming pleased almost instantaneously  without too much mulling or musing;my selfish character drives me to encash this compassionate characteristics of Yours on this Auspicious Day of your Union with mother Annapurna Parvati as You,with this Union, must have been highly and extraordinarily happy today. I believe You would just forgive me for all the time greed and demand driven conduct of mine. But I have no alternative. R.R.Prabhakar. 21.02.2020. (Mahashivratri).

How to see God in all that we see ?

Vinoba was a great saint. He was imprisoned in Dhule Jail in 1932 for his participation in freedom movement. All inmates of the prison found in him an extraordinary character of highest order of spirituality, knowledge, wisdom and selfless actions. It was upon the request of inmates of the prison that Vinoba accepted to deliver talks on the Gita. These talks were subsequently published as ' Gita Pravachan' or the "Talks onThe Gita". The way Vinoba explained the Bhagwadgita is uniquely simple yet outstandingly influencing in effect.Those who want to practise it can do it with great ease and appreciation. In his talks on the Gita to fellow prisoners Saint Vinoba resorted to simple examples  that could be understood and appreciated even by the common men having some urge to tread the path of spirituality and action combined together. An easy way to learn to see God In his said talks on the Gita, I have found him explaining as to how to see God in all that we see aroun...

भावग्राही जनार्दनः

जीवनपर्यंत हम कुछ न कुछ करते हीं रहते हैं. यह भी सच है कि कुछ किये बिना रह भी नहीं सकते. प्राणयात्रा से लेकर शारीरिक यात्रा भी बिना कर्म किये असम्भव है. कहना अतिशयोक्ति नहीं होगा कि स्वार्थ से लेकर परमार्थ तक हमारी सारी गतिविधियां प्रायः स्वयं को केन्द्र में रखकर ही होती है. किन्तु ईश्वर को हमारे इन कर्मों से कोई मतलब नहीं है.  उनको यदि सरोकार है तो हमारी उन क्रियाओं के पीछे छुपे भाव से. वे ये भी नहीं देखते कि उन्हें भजने वाला मूरख है या विद्वान. वे तो केवल प्रेम देखते हैं, भावना देखते हैं,समर्पण देखते हैं. तभी एक श्लोक है कि व्याकरणज्ञान से रहित कोई मूर्ख शुद्धश्रद्धाभावेन 'विष्णवे नमः' के बदले 'विष्णाय नमः' का भी पाठ करे तो फल की दृष्टि से कोई अंतर नहीं होगा; कारण भगवान् क्रियाग्राही हैं ही नहीं, वे तो भावग्राही ठहरे. मूर्खो वदति विष्णाय धीरो वदति विष्णवे। तयोः फलं तुल्यं हि भावग्राही जनार्दनः।। वे तो इतने भावग्राही हैं कि प्रेमपूर्वक अर्पित पत्र, पुष्प, फल वा जल को खा तक लेते है. इसे देखने का न तो हममें सामर्थ्य है न हीं सारग्राहिणी-सूक्ष्मदर्शिणी बुद्धि. पत्...

भगवन्नाम की महिमा

आज के भौतिकतावादी युग में भी शायद हीं ऐसा कोई चेतन हिन्दू होगा जो कि ब्रह्मलोकवासी स्वनामधन्य पंडित मदनमोहन मालवीयजी एवं हनुमानप्रसादजी पोद्दार के नाम से कम से कम परिच...

दुःख से सभी झिझकते हैं और सुख की इच्छा सभी करते हैं

उपरोक्त शीर्षक दुःखादुद्विजते सर्वः सर्वस्य सुखमीप्सितम जो महाभारत शांतिपर्व का एक श्लोकांश है, का सरल सीधा अनुवाद है। आज सभी सुख सुविधा जुटाने में पागल हुए जा रहे हैं। सुख को पाने के लिए दुःख उठाये जा रहे हैं। सुख है कि मिलता नहीं। बस हाथ आते आते फिसल जाता है। अगर कदाचित् मिल भी गया तो दूसरे हीं पल इसका मोल तुरंत घटता मालूम पड़ता है। फिर मन दूसरे सुख की ओर उन्मुख हो मचलना शुरू कर देता है। मतलब मन को शांति मिलती हीं नहीं, सुख से बंचित मन सदैव चंचल एवं क्षुब्ध! यही तो हर व्यक्ति की कहानी है। इसी मनोव्यापार में मौत कब बिना बुलाये आ धमकता है, पता ही नहीं चलता। सुख-दुःख शाश्वत है, इससे कोई अछूता नहीं रहा है चाहे कोई संत हो, सन्यासी हो, गृहस्थ हो या फिर ब्रह्मचारी। जब जीवन है तो सुख और दुःख भी लगा हीं रहेगा। जीने की कुशलता इसमें है कि न सुख को आदर दिया जाय न हीं दुःख को।यह दिन और रात की तरह है, आप चाहे या न चाहें जब तक हमारा जीवन है इनका क्रम से आना जाना लगा रहेगा। सुख या दुःख है क्या? यह मन का बाहरी दुनिया के प्रति किया गया व्यापार है। इस व्यापार में घाटा होता देख मन दुःखी होता है और...

प्रबल प्रेम के पाले पड़ कर प्रभु का नियम बदलते देखा

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यह निश्छल प्रेम और समर्पण हीं है जिसके वशीभूत होकर भगवान् अपनी समस्त मान-मर्यादा को त्याग अपने भक्त के मान की रक्षा के लिए कुछ भी करने को आतुर हो उठते हैं. भक्त के प्राण,मान, प्रतिष्ठा और टेक की रक्षा में वे अपना कुछ भी ख्याल नहीं रखते हैं. ऐसा हो भी क्यों न! आखिर भक्त भगवान् का हीं तो अंश है! भक्त और भगवान् का वही सम्बंध है जो अंश और अंशी का है. इस तरह अंशी यदि अपनी महिमा का विस्तार अंश की रक्षा के लिए करे तो यह सर्वथा अनुकूल बात हीं कही जायेगी. तभी कहा गया है - प्रबल प्रेम के पाले पड़ कर प्रभु का नियम बदलते देखा। अपना मान भले टल जाय भक्त का मान न टलते देखा।। जी हाँ; भगवान् की प्राप्ति न ज्ञान से, न ध्यान से, न यज्ञ से न दान से सम्भव है;यदि यह सम्भव है तो एकमात्र उनके प्रति समर्पित प्रेम से. अर्जुन का भगवान् के प्रति प्रेम हीं था जिसके वशीभूत हो उन्होंने अर्जुन को अपना दुर्लभ चतुर्भुजरुप तक का दर्शनलाभ प्रदान कर दिया. वरना जन्म-जन्मान्तर तक की तपस्या से भी क्या कोई इनके चतुर्भुजरुप का दर्शन बिना इनकी कृपा के प्राप्त कर सकता है क्या? भगवान् तो स्वयं कहते हैं - सुदुर्दर्शमिदं...

The Importance of Imagination in Life.

 Napoleon had once said ' Imagination rules the world." Likewise, I must say that imagination also rules our life. We all are here because we had imagined to be so or conversely we may have failed to imagine that which may have left us here to face the providence not to our liking. What is Imagination? Put simply, Imagination is seeing things with mind's eye. It is seeing the situation which is matter of past for the purpose of taking lesson to improve the present. It is looking into the future with the insight gained from the analysis of the past. It is also the superior quality of visualising future that we wish to construct with the current knowledge, skill, experience and resources in hand and their effective planning and deployment. Imagination produces images of things which are not present before the physical eyes. It is, in fact, the psychical eye which enables us to perceive objects far away from us or otherwise hidden from our view. We know that creation is ...

Inspection - Is it only a fault finding tour of the Boss?

No definitely not. But yes it is, particularly where the bosses happen to be driven by the urge to display their authority and subtle hubris over the field employees. The purpose is also to let people in the field see them in awe and know how powerful they are in the Organization. This category of officers, during their tours of inspection, cannot not resist the temptation to issue orders like suspension, termination or transfer from the very site of their field visit under the pretext of dereliction of duty or other lapses found by these bosses to be instantaneously punishable! This fault finding exercise in the name of inspection defeats the very objective of inspection.   The above insinuation is sufficient to drive home the point that fault finding should not the purpose of inspection, though for the most part of it, it happens to be so.  What is Inspection and how should it be used in the interest of the work, staff and the organization? Before we dive deep into the ...

How to be an honest government servant and remain as such.

This sounds rather strange and prescriptive too. Some may even hold this piece of writing unduly sermonizing since they may feel that nothing new has been put forward save some precepts in respect of service related conducts and organizational behaviour. They believe for valid reasons that government servants of all classes and categories already happen to know this set of rules of ideal conducts. Generally speaking, government servants by their very nature do not want to be taught. This is for obvious reasons that they feel mature enough on their jobs they do. Their attitudinal stiffness militates the requirements of a responsive and responsible government service. When issues like honesty or probity are formally  discussed this stiffness is more pronounced by the demonstration of interestlessness on the subject. Hence, this peace of writing is certainly not of any use to one who is not interested in bringing about a change in oneself due to stiffness of thought, belief or act...

Integrity in Public Services: Difficulties in ensuring it.

Today integrity in Public/Government Service, it appears, has become merely a desirable entity not to be stressed beyond a point. It is simply for reasons of expediency born by near general corruptibility of all institutions of public life. This situation shouldn't surprise us in view of the fact that government or public servants, too, belong to the same society which is impatient to cherish such values as opportunism, utilitarianism and many other subtle forms of unprincipled behaviors serving as mother of corruption. Our social-economic and political transactions happen to be increasingly corruptible before the greed of money and lust for power. Moral turpitude and decay in character have damaged those values which were held dear in the past with passion. Honesty and probity are prominent among them. So it is an over expectation that a government servant should remain honest simply because he gets salary for the service he renders. His honesty cannot compensate for the imbalance...

Problem of Overwork

Ask any person whether an Officer, Executive or Assistant in any organization or any establishment or an office he would say he is badly overworked. He is just unable to discharge even his social and familial obligations that emanate from expectations of his wife, children and other relatives surrounding him. He would elaborate his engagement with a range of expressions showing his helplessness to handle the situation born out of such overwork. He is often found to say he has no time to spend with his near and dear ones for reasons of workload and other official engagements. He is down with the workload heaped upon him by his boss or superiors. While the complain of this sort is genuine given the design of prevailing work culture that leaves scope of being off the work shrinking day by day. Application for leave is frowned upon by the bosses. Demanding leave even under emergent circumstances is whiningly sanctioned by bosses who are by and large incompetent. The outcome of this ap...

ईश्वर से मांगें तो क्या मांगे?

बड़ा हीं गम्भीर प्रश्न है। हमने अपने जीवन में इतनी आकांक्षाएं पाल रखी है कि हम भगवान् से सदैव कुछ न कुछ मांगते हीं रहते हैं। किसी को धन चाहिये तो किसी को आलीशान मकान तो कोई पुत्र के लिये हीं बीता जा रहा है। कोई भगवान् से परीक्षा में उत्तीर्ण होने की कामना लिये भगवान् के मंदिर में प्रवेश करता है तो कोई अपने शत्रु पर विजय पाने के लिए यज्ञ अनुष्ठान में लिप्त है। किसी को कुर्सी चाहिये तो किसी को व्यापार में मुनाफा। कोई नौकरी पाने के लिए ईश्वर के सामने झोली फैलाये हुआ है तो कोई बीमारी से आक्रांत हो भगवान् से उसे ठीक कर देने की प्रार्थना करता है। मतलब कि दाता के दरबार में सभी याचक हैं, किन्तु सभी की याचना भिन्न भिन्न है। किसी भी इच्छा से - अनिच्छा से, लौकिक या पारलौकिक किसी भी लाभ के लिए एकमात्र भगवान् को हीं पुकारना चाहिए। क्योंकि एकमात्र श्रीभगवान हीं सर्वसमर्थ, सर्वज्ञ सर्वैश्वर्यसम्पन्न होने के साथ स्वभाव से ही परम उदार और सबके परम सुह्रृद भी हैं। परिपूर्ण ऐश्वर्य, धर्म, यश, श्री, ज्ञान और वैराग्य - इन छः प्रकार की महान शक्तियों का नाम भग है। हेय गुण अर्थात प्राकृत गुणों के लेश से रह...

न्याय के रूप में ख्यात कुछ लोकरूढ़ नीतिवाक्य

आम बोलचाल में तो नहीं किन्तु विद्वतमंडली में शास्त्रचर्चा के समय अपने तर्क के समर्थन में अथवा किसी विषय विशेष पर अपना आग्रह, समानता, दृष्टांत या निदर्शना हेतु कतिपय लोकरूढ़ नीतिवाक्य की सहायता ली जाती है। ऐसे हीं कुछ लोकरूढ़ नीतिवाक्यों को पाठकों के प्रसंगानुकूल उपयोग के लिए संग्रह करके नीचे रखा गया है। १. अंधचटकन्याय : जब अपात्र व्यक्ति को कुछ कीमती वस्तु अनायास प्राप्त हो जाता है तो हम सहसा हीं कह बैठते हैं - अंधे के हाथ बटेर लग गया। अंधचटकन्याय यही है। २. अंधपरम्परान्याय :- जब लोग बिना विचारे दूसरों का अंधानुकरण करने लगते हैं। ३. अरूंधती दर्शनन्याय - ज्ञात से अज्ञात का पता लगाना। ४. अशोकवनिका न्याय - रावण ने सीता को अशोक वाटिका में रखा था, परन्तु उसने और स्थानों को छोड़ इसी वाटिका में क्यों रक्खा, इसका कोई विशेष कारण नहीं बताया जा सकता। अर्थात सारांश यह कि जब मनुष्य के पास किसी कार्य को सम्पन्न करने के अनेक साधन प्राप्त हों, तो यह उसकी अपनी इच्छा है कि वह चाहे किसी साधन को अपना ले। ऐसी अवस्था में किसी भी साधन को अपनाने का कोई विशेष कारण नहीं दिया जा सकता। ५. अश्मलोष्टन्याय -...

धार्मिक अनुष्ठान में स्नान का महत्व और उसके प्रकार

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हमारा धर्म तन की शुद्धि और भाव की शुद्धि पर समान रुप से बल देता है।प्रातः काल स्नान करने के पश्चात मनुष्य शुद्ध होकर जप पूजा-पाठ आदि समस्त कर्मों के योग्य हो जाता है। दक्षस्मृति में प्रातः स्नान का महत्व निम्नरूपेण वर्णित है - प्रातः स्नानं प्रशंसन्ति दृष्टादृष्टकरं हि तत्। सर्वमर्हति शुद्धात्मा प्रातः स्नायी जपादिकम्।। ऐसी मान्यता है कि स्नान तन एवं मन दोनों की शुद्धि में सहायक होता है।तन की शुद्धि के लिए तो यह परमावश्यक है ही यदि साधक का ऐसा अभ्यास हो तो मात्र आपो हि ष्ठा० के श्रद्धापूर्वक उच्चारण मात्र से स्नान सम्पन्न समझा जाता है। धार्मिक मान्यता यही कहती है। ऐसा कदाचित् आपको भी अनुभव हो सकता है कि बिना स्नान के तन में उस निर्मलता का अहसास नहीं होता है जो भगवान् के पूजन अथवा आराधन में हम जरुरी समझते हैं। वेद स्मृति में कहे गये समस्त कार्य स्नानमूलक हैं, अतएव लक्ष्मी, पुष्टि एवं आरोग्य की वृद्धि चाहनेवाले मनुष्य को स्नान में प्रमाद कभी नहीं करना चाहिये। स्नानमूलाः क्रियाः सर्वाः श्रुतिस्मृत्युदिता नृणाम्। तस्मात् स्नान निषेवेत श्रीपुष्ट्यारोग्यवर्धनम्।। अस्तु। पूजा एवं...

आंतरिक खुशी के लिए

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देखा जाय तो हम कोई भी कार्य सुख की प्राप्ति अथवा दुःख की निवृत्ति के लिए हीं करते हैं। यह अलग बात है कि उससे सुख के बदले प्रायः दुःख हीं मिलता हो,  परन्तु करते हैं अपने स्वार्थसिद्धि को केन्द्र में रख कर हीं। यहीं अगर हमारा उद्देश्य आंतरिक खुशी की प्राप्ति हो तो हमारा सम्पूर्ण आचरण और कार्यशैली हीं कुछ और हो जाती है। हमें मालूम ही नहीं है और यदि मालूम है तो इसका अमल ही नहीं है कि जिस वस्तुजन्य या देहजन्य सुख की प्राप्ति के लिए हम छल, कपट, स्वांग,बलात्कार, हिंसा, हत्या तक जैसे घोरकर्म में लिप्त हैं, वह अंततः हमें कहां ले जा रहा है अथवा ले आया है। जिस दिन हमे इसका यथार्थ में अहसास होता है तब तक देर हो चुका होता है। इतना जान लीजिए हम सभी इस संसार में अपने कर्मों के फल भोगने के लिए हीं आये हैं। जो किये हैं वह भोग रहे हैं एवं जो कर रहे हैं उसे भी भोगना हीं होगा , चाहे इसी जन्म में या फिर अगले जन्म में। कर्म की खेती कभी खाली नहीं जाती। जानते हैं सुख के बदले दुःख क्यों मिलता है?इसका कारण है हमारा अज्ञान। हम प्रायः यह देखने में असमर्थ होते हैं कि दुःख सुखरुपी फल के बीजस्वरूप उस सुख ...